A MÉSZ Elnöksége olyan, 40 év alatti magyar építészmérnökök jelentkezését várta, akik iskola vagy kórház tervezésével kiemelkedő építészeti alkotásokat hoztak létre, és a megépült épület legkésőbb 2013. december 31.-ig használatbavételi engedélyt kapott. (építészfórum)
- Kékvölgy Waldorf iskola - a Hazai középületek honlapon -
- Waldorf iskolával nyert a legjobb hazai fiatal építész (dívány.hu, 2014)
Az épületet sajnos élőben még nem láttam (update 2015: azóta igen), de az első publikációja óta zavarba ejt: szimpatikus az egyszerűsége, tisztasága, de ezzel együtt mintha valóban nem is akarna többet adni mint a funkcionális helyiségek összességét, ami számomra borzasztó hiányérzetet okoz.
Érdekes olvasni a méltatásokat, jó hallani a díjról, Vekerdy Tamás sokat idézett mondata hogy „az épület Waldorfot lélegzik.” (Octogon, 2013/1), nagyon hiányzik viszont az én szememnek a terekkel való operálás, azok kapcsolata, hierarchiája. Érdekes (meglepő - árulkodó?) hogy az építészfórumos ismertetőszöveg a térhasználattal szinte egy mondatnyit nem foglalkozik, sokkal többet a helyszínnel, a telepítéssel, a tetőformával - de hol a TÉR? Hol és hogyan alakul ki az az ÉLET ami a gyerekek itteni mindennapjait jelenti?
Az épület a majdani iskola első üteme: az alsó tagozat, tehát mint ilyen, érzésem szerint egységként, kerek egészként kezelhető. Ebből a nézőpontból viszont meglepő hogy nincs semmilyen aulája, zsibongója, központja, ahonnan nemcsak a tantermek de az udvar is egyértelműen elérhető volna. Van ehelyett egy szélesebb folyosó, aminek az ablakai úgy 3 méter magasan (!) lehetnek, ahonnan az udvarba csak nagyon hosszan, az épület egészét megkerülve (!) lehet kijutni, egy ugyancsak "folyosószerű" szélesebb járda közbeiktatásával az épület mellett, amit vizuálisan tovább szűkít és folyosósít a mellette szinte falat képező korlát és "lugas"...
Hol és hogyan telnek itt az óraközi szünetek? Télen? (!) Hol és hogyan találkoznak a diákok egymással, a kislétszámú közösségnek hogy van esélye megismerni a saját közvetlen közegén (osztályán) kívül a többi korosztályt? Hogy lehet időt tölteni egy olyan hosszú és magas térben ami CSAK felülvilágított, és hosszú ajtók során kívül semmi nem nyílik oda? Ahonnan nem lehet kilátni, ahol nem lehet leülni, ahol talán az elhatárolás a hely legerősebb üzenete?
Az osztálytermek csak a rövidebb oldalon kapnak fényt, a megnyitás ott viszont hatalmas - ennek egyenes következménye a terem egyik oldalán a káprázás, a másikon a sötétség (ebben tévedtem, a "mély" oldalon felülvilágítók vannak, az ajtók felett). Az északi tájolás (!!!) miatt a hatalmas ablak télen hatalmas lehűlőfelület. Az ajtók mindenütt egyformák és tömörek: minden zár, zár és zár.
Az Euritmia terem galériája csak egy szűk lépcsőn (ami a c-c metszet alapján előírásellenesen meredek, húzott és pihenő néküli), majd a tanári pihenőn keresztül (!) közelíthető meg - a legtávolabb van a zsibongótól, a tantermektől (saját földszintjétől).
Hol lélegzik ez az iskola Waldorfot?
A tömegében megkapó egyszerűség, a távolról jól áttekinthető formai világ után az épülethez közel érve hol vannak a szerethető részletek, a belakható sarkok, a használati lehetőségeket felkínáló HELYek - a taktilis, finom, emberközeli szituációk? A közeledés során átélhető léptékváltás? Az időtöltésre csábító, nagyobb közösséget is befogadó, de kisebbeknek is otthonosságot nyújtó téri világok?
*
utóirat:
Levente cikkéből kiderül hogy az épület mai használata több-kevésbé ideiglenes (erről a tervezői ismertetés nem szól - kiemelés tőlem):
Tudható, hogy a most megépült iskolaépület egykor majd az együttes műhelyépülete lesz. Ez segít megérteni a jelenlegi helyzet kompromisszumait: a félig földbe süllyesztett, zsákutca-jellegű zsibongót és a nem ideális arányú és benapozású tantermeket, vagy a jelenleg nem létező, az iskolához tartozó fedett-nyitott terek is gazdagítanák külső és belső tér kapcsolatát.
Akkor miért kap díjat mint iskola, s ismét: hogy "lélegzik Waldorfot"?...
-------
Csatlakozó szövegek:
- Valkai Csaba: Waldorf iskola Pilisszentlászlón (építészfórum)
- Szabó Levente: Pragmatikus regionalizmus (MÉonline)
- Vekerdy Tamás: Mit érnek a dogmák? (Octogon, 2013/1 29. o, itt letölthető a teljes lapszám)
- Iskola Pilisszentlászlón - a 6b.hu videója;
- Fortvingler Éva: Precedensteremtő tisztaság (Metszet, 2014/4)
Térhasználatokról általában (magyar fordítás):