A korábbi, a poszt-traumás iskolatervezéssel foglalkozó cikk után az Archdaily szerkesztői a bántalmazottak részére épülő menedékházakat hozták fel párhuzamul, s most ezen a vonalon továbbhaladva a Building Dignity projekt munkatársait kérték meg tapasztalataik megosztására.
erősen rövidített, vázlatpontos fordítás - az eredeti cikk (Archdaily):
The 8 Things Domestic Violence Shelters
Can Teach Us About Secure School Design
A Building Dignity munkatársai szerint az erőszak megelőzésére két stratégia létezik. Az első egy pajzshoz vagy felfegyverzett tankhoz hasonlítható, ez azt sugallja hogy a fizikailag is keményre, zártra tervezett helyeink fognak tudni valóságosan is megvédeni a ránk támadó erőszaktól. Míg ezt viszonylag könnyű megvalósítani, azt találjuk hogy az ilyen kemény terek sokkal inkább visszatükrözik, indukálják az erőszakot - pont amitől megvédeni volnának hivatottak.
A védekezés másik formáját már nehezebb definiálni. Ennek alapgondolata, hogy a jól működő közösségek tagjai kevésbé erőszakos egyéneket nevelnek ki, ezzel egyidőben a közösség maga védi meg az egyént az egymásra figyeléssel. Olyan iskolákra és menedékekre van tehát szükségünk, amelyek nem csak elhatárol az erőszaktól, de segít is egy új, biztonságos élet megalapozásában.
A Building Dignity iskolatervezéskor megfontolni javasolt 8 pontja (az illusztrációként megjelenő amerikai iskolaépületek megnevezését ld. az eredeti cikkben!):
1. Biztosítani kell közös területek és azok elérésének többféle szintű, változatos módját.
Az iskola mint szociális tér - kapcsolatok építése, híd a társadalomhoz, viszony a külső világhoz, sokféle használati lehetőség sokféle közösség számára (belső és külső).
2. A helyes lépték megfontolása a közösségi területek tervezésénél.
Kisebb méretű tanulóközösségek nagyobb biztonságot és kötődést jelentenek, sokszor eredményesebb tanulást is.
3. Az épületben megvalósuló átláthatóság fokozza az autonómia érzését.
Az átláthatóság az együttműködést is segíti - nem csak a diákok, de a diákok és oktatók között is.
4. Fontos a világos tájékozódás.
Krízisben levő embereknek különösen fontos.
5. A kis fülkék, kuckók a tömegtől való elkülönülést, pihenést teszik lehetővé.
Lásd erről még Christopher Alexandert (marasztaló öblök, privát és közösségi terek kapcsolati hierarchiája, stb)!
6. A közös területek flexibilitása nem csak lehetővé teszi, de bátorítja is a sokféle használatot.
Egy iskolában bárhol lehet tanulni - pláne ha ezt a tér maga is bátorítja.
7. A bőségesen jelenlevő természetes fény és a kilátás lehetősége jóérzést, jól-létet sugall.
Kapcsolat kifelé, a természet gazdagságának, változatosságának stimuláló hatása.
8. Az átláthatóság lehetővé teszi hogy a szülők anélkül figyeljék gyermekeiket, hogy ugyanabban a térben lennének.
Függetlenség és ellenőrzés. Kapcsolat befelé - kapcsolat, kapcsolat, kapcsolat (ld. még: Hertzberger).