- Egy újabb igen figyelemreméltó infrastrukturális gondolat Fostertől (a korábbi izgalmas repülőtér-elhelyezési javaslat után - érdekes még: Miért a biciklis városoké a jövő?). Forrás: Dezeen.com.
Norman Foster új közlekedési javaslattal állt elő: emelt szintű, teljesen autómentes bicikliutak hálózatát javasolja létrehozni a meglevő vasútvonalak felett - nem függetlenül a 2013-ban London utcáin bekövetkezett 14 halálos kimenetelű biciklibalesettől. A Foster + Partners SkyCycle elnevezésű, a tájépítész Exterior Architecture és a közlekedéstervező Space Syntax céggel együttműködve kidolgozott terve egy 220 kilométeres "biciklis utópiát" kínál megvalósításra.
Több mint 200 belépési ponton keresztül lenne az úthálózat tíz különböző útvonala elérhető, amelyek mindegyike 12 000 biciklist engedne át óránként, fél órával javítaná a városon való átkelés átlagos idejét.
A SkyCycle úgymond "a pálya szélén"próbál teret találni egy teljesen bedugult városban - mondja Foster, maga is aktív biciklista, sőt: a Brit Nemzeti Bicikliút Szövetség (Britain's National Byway Trust) elnöke. - A vasútvonalak feletti folyosókat használva egy világszínvonalú biztonságos, autómentes, az ingázók számára ideális bicikliútrendszer hozható létre.
Ha a javaslatot elfogadják, az emelt utak 20 éven belül megvalósíthatóak lennének, hatalmas tehermentesítést jelentve a máris teljesen kihasznált, a következő évtized 12%-os lakosságnövekedésére egyelőre nem felkészült közlekedési hálózatoknak.
Hiszem hogy egy autóvezetés helyett biciklizésre és gyaloglásra épülő városban egészen más életminőség valósítható meg - mondja Foster. - Az életminőség javítása és az új generációk biciklizésre szoktatásának érdekében kiemelten fontos a biztonság kérdése. Az autók és biciklik szétválasztásának legnagyobb akadálya jelenleg a londoni utca mérete, ahol a tér a végsőkig ki van már használva.
A tervezők szerint a megemelt útrendszer jóval olcsóbb lenne mint bármilyen utak vagy alagutak építése, egészségesebbé is tenné a levegőt, jobb helykihasználás eredményezne, s több autótulajdonost lehetne munkába járáshoz bicikli-használatra bírni.
London történetében mindig sorsfordítónak bizonyultak a nagy infrastrukturális fejlesztések - hangsúlyozza Anna Rose, a Space Syntax igazgatója. - a Bazalgette építette csatornahálózat például megszüntette a kolerát, ami hozzásegítette Londont hogy megtartsa vezető szerepét az ipari forradalom idején; a földalatti vasutak hálózata az ingázók munkavállalási lehetőségeit segítette nagyban.
A SkyCycle ennek a hagyománynak lehet a folytatója, stratégiai kapcsolatot jelenthet a külvárosok és a központ között, egy egészségesebb és biztonságosabb lehetőséget biztosítva az évi több százmillió londoni biciklistának.
London bicikliseinek biztonsága novemberben került reflektorfénybe, mikor egy kéthetes periódusban hat kerékpáros vesztette az életét utcai balesetben, az éves halálozás számát így 14-re emelve. A BBC egy közvélemény-kutatása szerint ma Londonban minden 5 biciklistából egy leállt a biciklizéssel a fenti balesetek hatására.
A tervező csapat most egy megvalósíthatósági tanulmányon dolgozik illetve a Stratford és a Liverpool Street Station közötti 6,5 kilométeres, várhatóan 220 millió font költségű tesztszakaszának részletein.