- forrás: Archdaily.com;
Új fejezet nyitánya a Berlini Nationalgalerie életében: az előcsarnokban a majdani átalakítást/felújítást irányító David Chipperfield 144 nyolc méteres legallyazott fatörzsből álló installációja látható. A ma nyíló kiállítás december 31-ig lesz látogatható.
Chipperfield kommentárja:
Azonnal éreztük, hogy ha a „Mies teremben” készítünk kiállítást az építészetről, akkor Mies építészete kell hogy legyen a kezdőpont. A tér kell hogy legyen a fókuszban – nem mint a kiállításnak keretet adó helyiség, de mint színpad, sőt: mint főszereplő.
Nagyon érdekes látni, ahogy a gerendák elhelyezésének szabályossága hogyan hoz létre építészeti teret. Semmi nem bonyolultabb – vagy egyszerűbb – mint elhelyezni 144 oszlopot Berlin legszebb terében, és várni a hatást, a téri élményt. Különböző szimmetriákat, tereket veszünk észre, helyiségeket és ösvényeket hozunk létre, és végül is ez maga az építészet: nem más mint a szerkezet, a falak, az elhatárolások, a látvány, az anyag elrendezése.
Az oszlopok a modern építészet elveszett gyerekei. Ma már nincs igazán szükségünk oszlopokra. Át tudunk hidalni ötven métereket is oszlopok nélkül, ahogy azt ez a tér is megmutatja nekünk. Az oszlopok egy nyelvet is jelentettek, teret alkottak, így tehát mi egyfajta főhajtást szerettünk volna tenni az oszlopok eltűnt minősége felé.
A kiállítás három hónapja után az oszlopokat elszállítják és megkezdődik a tulajdonképpeni munka: egy hároméves felújítási és bővítési szakaszban ruhatár, egy bolt és kávézó kerül az épületbe.
Mint épületnek sok hibája van, de az építészeti minősége mindig megvédte. Bizonyos értelemben soha nem működött igazán jól, ez a helyiség mindig gondot jelentett. De így szeretjük ahogy van, megszerettette magát, nem narratíván vagy funkcionalitáson keresztül, de mert annyira közel került ahhoz amit az építészet egyáltalán elérhet.