Berlin felé (oda és vissza) álltunk itt 10-20 percig. Kár hogy nem szálltunk ki körülnézni. A szöveg és a képek a Foster And Partners iroda honlapjáról származnak.
Drezda főpályaudvara az egyike Európa legnagyobb és legattraktívabb tizenkilencedik századi pályaudvarainak; a város ipari és gazdasági fejlődésében a vasút nagyon jelentős szerepet játszott, Drezda ezen keresztül kapcsolódott össze Berlinnel és Prágával. 1945-ben, mikor a város nagy részét lebombázták, az állomás komolyan megsérült. A háború után érzéketlen beavatkozások, hanyag fenntartás és helytelen javítások után jutott olyan állapotba, hogy a kilencvenes évek végén átfogó felújítás-javítás igénye fogalmazódott meg.
- Drezda, Németország, 1997-2006
- forrás: www.fosterandpartners.com;
- magyar cikk: Norman Foster kupolája alatt: Dresden, Hauptbahnhof - táj-kert blog;
Az első lépés az előző hatvan év nem-elfogadható bővítéseinek és átalakításainak eltüntetése volt, az eredeti terv integritásának és tisztaságának érdekében.
Az átalakítás során a központi vágányokat hátrahúztuk, hogy egy olyan szabad tér alakuljon ki az épület szívében, ami piactérként is működhet, de akár kulturális eseményeknek is helyet adhat. A folyamat során az állomáson belüli közlekedés is átalakult.
A külsőn a legfeltűnőbb új elem az üvegkupola, ami a fő közlekedési útvonalak metszéspontja felett van. A fő szempont ugyanaz volt, mint annak idején a Reichstag épületénél. A meglevő szerkezet és az eredeti felületeket megtartottuk és megmutattuk ahol lehet, de nem volt szándékunk régi formák újraalkotása vagy elveszett díszítések pótlása - világosan megjelenik mi új és mi régi.
View Larger Map | Get Directions | View Bird's Eye << ide kattint!
Messze a legnagyobb elem a vágányok felett a három acélívre feszülő 29000 négyzetméteres fedés.
Ezek a tetők eredetileg részben üvegezettek voltak, a háború után ugyanakkor a teljes felületet bedeszkázták. A pályaudvar kimagasló értékű acélszerkezetét restauráltuk és teflonbevonatú üvegszövetet feszítettünk rá. Amennyiben később szükség lesz rá, a fedés bővíthető a nemzetközi nagysebességű vonatok vágányai felett is. A szövet a napfény 13 %-át engedi át, így a mesterséges világítás alkalmazásának igénye nagy mértékben csökken. Este a mesterséges világítás a fedésről verődik vissza, ami ismét a nappali fény hatását idézi fel.
fordítás: Marosi Bálint - A munka a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 2.5 Magyarország Licenc alatt van.