A jól megtervezett osztálytermek akár 25%-kal is javíthatják az általános iskolások fejlődését a University of Salford és a Nightingale Associates építészeinek friss kutatásai alapján.
- forrás: Dezeen.com;
Az egyéves kutatás hét iskolára terjedt ki Blackpoolban, ahol a kutatók a diákok életkorának és nemének figyelembevételével a matematikai, olvasási és írási képességeiket kutatták. A a fenti adatok összesítése előtt osztálytermek fizikai környezetét meghatározó természetes megvilágítást, a zajszintet, a hőmérsékletet, a levegőminőséget és a terem tájolását is vizsgálták.
- Régóta köztudott hogy az épített környezet hatással van az azt használókra, de ez az első alkalom a téma ilyen holisztikus személetű vizsgálatára, ami sikerrel és közvetlenül kapcsolja össze annak hatásait a tanulási eredményességgel - mondja Peter Barrett, a University of Salford egyetem professzora. - A felismert kapcsolat jóval nagyobb mint azt eredetileg képzeltük.
Caroline Paradise, a Nightingale Associates THiNK nevű kutatóegységétől hozzátette:
- Ez a felismerés segíthet a tervezőknek és oktatóknak hogy az iskolák fejlesztési irányait úgy fogalmazzák meg, hogy az valóban a leghatékonyabb legyen, legyen szó új épületről vagy átalakításról.
a képek: Mossbourne Community Academy by Rogers Stirk Harbour + Partners;
Az építészek a kutatás eredményeit érvként használják az ellen a korlátozó szabályozás ellen, amit az Egyesült Királyság kormánya nemrégiben vezetett be az iskolaépületek tervezése kapcsán - ez többek között tiltja az íves üvegfalak alkalmazását vagy a bevett osztályterem-méretektől való eltérést is. Richard Rogers építész szerint:
- Ez a tanulmány azt igazolja, amit a cégünk, a Rogers Stirk Harbour + Partners régóta hisz: a jó tervezés valóban pozitív hatással van a gyermekek tanulására."
Az irodája által tervezett Mossbourne Community Academy épületéről szólva (Hackney, a képen) hozzátette:
- Mossbourne kiváló példa: magasan jegyzett tanulmányi eredmények és a tanulók és dolgozók lelkes beszámolói igazolják vissza az iskola gondos és alapos megtervezését. Bebizonyítottuk, hogy lehetséges a szűkös költségvetési keretekre végletekig figyelő tanárokkal együttműködve jól megtervezett iskolát megvalósítani. Remélem hogy a kormány figyelembe veszi jelentésünket a következő generáció érdekében.
Ezzel együtt Michael Gove oktatási miniszter továbbra sem tartja jelentősnek a tanulmányt, s továbbra is sürgeti az "új alapelvek" szerint megépítendő 261 iskola tervezését. A minisztérium szóvivőnője elmondta:
- Nincs meggyőző bizonyíték arra, hogy az iskolákra költött hatalmas pénzösszegek nagyobb eredményekre vezetnének. Kiváló tananyag, kiemelkedő vezetőség és inspiráló tantestület - ezek a minőség-emelés kulcsai. - Így folytatta: - Az Iskolatervezési alapelvek szerint felépülő iskolák sok fényt, világos és levegős tanuló-környezetet biztosítanak a diákoknak, azokat építészek és oktatási szakemberek dolgozták ki a legjobb térhasználati eredmények érdekében.
Az új kormányzati előírások 2012 októberében léptek életbe, a RIBA állásfoglalása szerint a javasolt lapraszerelt megoldások a diákokat és tanárokat a minőségi környezet lehetőségétől fosztják meg, amiről most bizonyosodott be hogy pozitívan hatnak a tanulási folyamatokra.
A cikk alapjául szolgáló kutatás elolvasható a következő linken - pardon, úgy látom csak egyetemi gépen/szerveren keresztül: