KnihoBudka, azaz Könyvesfülke. Ez a neve annak a nonprofit projektnek, amely Csehországban megnyerte az O2 telefonszolgáltató Think Big versenyét. A kiírás olyan fiatalok számára biztosít anyagi támogatást, akik ötleteikkel képesek élhetőbbé, otthonosabbá varázsolni saját lakhelyüket. A két fiatal győztes leselejtezett utcai telefonfülkéket alakított át könyvesfülkékre, ahol díjmentesen kölcsönözhetnek a városlakók maguknak olvasnivalót és lehetőségük nyílik a könyvek cseréjére is. Megnyerték. Az év első hónapjában hét ilyen új városi bútordarabbal bővülhet a cseh főváros. (index)
Az alapos cikk végigveszi a hasonló kezdeményezéseket New Yorktól Miskolcig, a puszta ismertetés helyett a sikerek-kudarcok értékelésével - a tanulság: az elsőre naivnak látszó felvetések sikere-kudarca nem szerencsén, a néplélek milyenségén, hanem a dolog működésének ismeretén, az okos telepítésen (stb.) is múlik. A témában javasolható olvasnivalók:
- A Magdeburgi könyvjelző; (az első fázis itt!)
- A biztonságosabb városok és a "betört ablak" elmélet;
- Rukkola könyvcsere;