források:
- Rét Ágnes: Megnyitotta kapuit Finnországban a jövő iskolája! - in: Szülő 2.0, 2016. december 14.
- Saunalahti School / VERSTAS Architects - in: Archdaily.com, 26 July, 2013
- helyszín, idő: Espoo, Finnország, 2012;
- tervező: Verstas Architects, - az iskola a honalpjukon itt!
A közlés szépsége, hogy nem egy építészportálon, hanem egy szülői honlapon találtam rá*, az igazi különlegesség viszont ezután jön: ez a honlap az épület pontos megnevezése és ismertetése mellett megnevezi az építészeket is. Respect! A lenti szöveg ennek a posztnak az átvétele (lent az építészek leírása, kb. megegyezik a kettő) *talált rá Réka és küldte el - köszönöm!
A 10.500 nm-en találunk egy általános iskolát, egy középiskolát, egy óvodát, egy ifjúsági klubot, színházat, kávézót, könyvtárat, edzőtermet és még sok más dolgot. A tanítás nyugodt légkörben zajlik: a gyerekek oda ülnek le és úgy ülnek, ahogy akarnak, a köztük kialakuló vita, párbeszéd ösztönzőleg hat.
A kávézó/étkező az a hely, ahol a gyerekek és a tanárok a tanítási idő alatt kötetlenül találkozhatnak. Elhelyeztek ott egy színpadot is, így az étkező többfunkciós helyszín, hiszen így helyt tud adni előadásoknak, találkozóknak és ünnepségeknek.
Azért, hogy a sportcsarnokot és a számítógéptermeket a lehető legjobban kihasználhassák, esténként az iskola átváltozik a környéken lakók sport- és szabadidő komplexumává. A külső fal különböző építészeti módjai és véletlenszerű mintái ösztönzik a gyerekeket a tanulásban. Azokon a területeken, ahol a gyerekek játszanak és pihennek (a bejárati aulában és a lépcsőkön), a falakat világos színűre festették. Minden osztály különböző színű folyosón helyezkedik el, így lehetetlen eltévedni.
Azokban az iskolákban, ahol ennyire eltérnek a hagyományos oktatási modelltől, a gyermekek tanulási folyamatban való részvétele sokkal magasabb, míg azok a pszichológiai problémák, amik az iskolások körében tapasztalhatóak, csökkenek. Ugyanakkor, ezek a modern iskolák képesek átformálni a környezetüket, mert nagy hangsúlyt fektetnek a helyi közösségek tevékenységeire.
Szép az alaprajz ahogy a különböző irányokba különböző működésű és megjelenésű udvarokkal nyílik meg, és szép az összefogott, a finoman hullámzó tömegformálás is:
Az Archdaily-ről:
Az építészek szerint a „Jövő iskolájának” oktatási tevékenységei egyre inkább a hagyományos osztálytermeken kívül zajlanak majd. A Saunalahti iskola egy előremutató iskola pedagógiai programjának kíván megfelelni – a hangsúly (a művészetek és a testnevelés mellett) az együttműködésen van, az épület így ezeknek a közös tevékenységeknek próbál a legváltozatosabb, inspiráló módokon helyeket biztosítani.
Az 9-osztályos általános iskola mellett az épületben megtalálható egy napközi, egy óvoda, délutáni kikapcsolódásokra alkalmas ifjúsági központ és egy kis egyszerre iskolai és köz-könyvtár. A tornatermek lehetőségei a helyiek számára s nyitva állnak, erősítve a környék lakóiban a hovatartozás érzését, a közösségi szellemet.
Az egyes funkciók elrendezése egy miniatűr várost mintáz – nyilvános, fél-nyilvános és privát területek kapcsolataként, a gyerekek tevékenységeinek és életkorának megfelelően.
A legnyitottabb tér, egyben a találkozások helye is a nagy előcsarnok – az épület szíve. A színpad ez étteremmel kapcsolódik össze, ami egyben az ünnepek helye is; a külső amfiteátrum – a görög színházakhoz hasonlóan – a környezetet vonja be a látványba.