- tavalyi összeállítás, amit támogathatnak a tanszék előtt és az előterében kitett tervek -
(A fenti rajz mintaként szolgálhat - akár - a HÉV megállót tervezőknek is: az erős perspektíva kiemeli a hosszú fedett teret, kiválóan ábrázolható ugyanakkor a külső terek vizuális jelenléte. Fontos a jó nézőpont és: elengedhetetlen a geometriai pontosság!)
Az alábbiakban pár szó a grafikáról, úgy a tömegvázlatról mint a beadandó műszaki tervekről. A képekre kattintva jobbára az épületek teljes közléséhez (vagy nagyításhoz) jutunk.
- a grafikának nem célja hogy önálló (és túlontúl időigényes) műalkotássá váljon, hanem hogy minél érzékletesebben mutassa, szolgálja a szándékainkat: a térbeli viszonyokat, mélységeket-kapcsolatokat, az anyaghasználatot... Ehhez nem a költséges eszközök, a rengeteg szín vagy a számítógép kell, hanem pontos térérzékelés, a hangsúlyok pontos értése, a határozott építészeti szándék. A grafika ennek csupán eszköze.
- Ez az eszköz - mint névjegy - beszél ugyanakkor a mi a tervhez való viszonyunkról: tervezzük hát meg ezt is: rajzlapméret, helyfoglalás a lapon, a feliratok helye, betűtípus...
- Korábbi évek közép2 tervei letölthetőek a tanszéki honlapról!
Távlati képek: a legfontosabb eszköz a takarások, az egymásmögöttiség jelzése, és az anyagminőségek megmutatása.
Ez néha egészen "rajzfilmszerű" hatást is kelthet, mint fent a nyitókép (Spring Gardens - Hajléktalan-otthon) vagy a Zsolnay negyed pályázata esetében:
Felület, színek, pontos árnyékok (épület, fa!), átlátszóság...
A magam részéről nagyon kedvelem, ahogy a berlini Sauerbruch-Hutton iroda viszonyul a látványtervekhez:
- Pontos szerkesztés
- kevés vonal, de ami fontos az épületből, a környezetből a markéánsan megjelenik;
- karakteres színhasználat, de csak a (térbeli viszonyok, anyaghasználat, stb. miatt) fontos helyeken;
- alig-szürkékkel az előtér-háttér (és finom takarások) egyértelmű kijelölése.
Érdemes lapozgatni az amúgy is bátor színkezelésű iroda honlapját: Sauerbruch Hutton.
(erre tessék nagyításilag kattintani)
environment_ministry_hamburg
Lévai Tamásék a modellfotót használják arra, hogy (akár utólagos belerajzolással) megmutassák a térbeli viszonyokat (Maribor):
Néhány közép2 féléves terv - kattintásra nagyítódnak:
Érdemes megfigyelni, hogy a homlokzaton az anyagjelölés és az árnyékolás mellett milyen fontos szerepet játszik a térbeliség megmutatásában a geometriai pontosság és a tiszta szerkesztés (különösen a nem-derékszögű alaprajz miatt)! A távlati képnek jobbat tett volna egy merészebb nézőpont és bizony néminemű környezet...
Az alaprajzon is érdemes időzni: a néhányféle, jól megválasztott vonaltípus és erősség, a különböző térburkolatot jelző különböző felületek, a nem látható éleket (tetőtörések) mutató szaggatott vonalak egy tiszta hierarchiájú, rendezett, de gazdagon olvasható rajzi világot jelentenek.
A grafitceruzás feldolgozás miatt a rajzokban maradt valami az élő, munkaközi jellegből, de mégis sokféle eszközzel (vonalvastagságok, különböző intenzitású felületek, tónusok, nem-látszó élek) mutatja meg a terv több rétegét.
A két tömegvázlat valóban vázlat inkább, de - főleg az alsó - környezetével, felületeivel nagyon jól mutatja a ház helyfoglalását, arányait. Jók a nézőpontok: békaperspektíva (az "utca embere") és madárperspekíva.
2012-05-01 15:04