the worlds greenest parliament - verdens grønneste parlament from vandkunsten on Vimeo.
A Tegnestuen Vandkunsten iroda a fenti videóval kívánt párbeszédet ösztönözni a koppenhágai COP15 ENSZ Éghajlatváltozási Konferencia (2009) kapcsán, azt bemutatva, mit is jelentene a dán parlament: a Christiansborg hatalmas energiafelhasználásának csökkentése.
A felvetés bekerült a hírekbe is, így a politikusokat állásfoglalásra kényszerítette a saját épületüknek a klímaváltozásra gyakorolt negatív hatásai kapcsán. Sajnálatos módon ahogy a konferencia véget ért, úgy szűnt meg a sajtó és a kormány érdeklődése is. (forrás: Vandkunsten)
Meghökkentő az a bátorság, amivel az 1700-as évekből eredeztethető épületet, a dán hatalmi központot egy határozott gesztussal "becsomagolják", és hoznak létre egy új, több szinten kommunikáló homlokzati síkot. Tiszteletlenség vajon a meglévő épülettel, annak történetével, tekintélyével szemben? A magam részéről inkább izgalmasnak és természetesnek érzem - a javasolt átalakítással nem megszűnik, de átértelmeződik valami, új (gazdagabb?) olvasati lehetőségeket kap, a létrejövő kettős kéreg a grönlandi házakkal mutat rokonságot.
(De ha már parlament és rokonság: lásd a Reichstagot vagy annak becsomagolását!)
Nagyobb térképre váltás - az udvar: jelenleg parkoló (!)...
A dolog üzenete számomra - továbbgörgetve a "természetesség" szót - a más korokban teljesen magától értetődő önbizalomra építő jobbítási szándék, s ebben a gondolatfolyamatban a meglevő épület nem egy mindörökre érinthetetlen váz csupán, de az azt MOST használók környezete is: a jelen, az ÉLET kerete. Ami átgondolt és felelős beavatkozásokkal igenis továbbgondolható, azzal a reménnyel hogy a felelős továbbgondolás ugyanolyan erejű és természetességű lehet mint korábbi korok hasonlóan természetes hozzátételei. A történelem nem ért véget.
Nem érdektelen párhuzamot vonni Balázs Mihályék tervjavaslatával, ami nagyon hasonló megfontolásokkal (az eredeti anyaghasználat továbbgondolásával, a megvilágítási és fenntarthatósági kérdéseket szem előtt tartva) rajzol egy új hártyát az Iparművészeti Múzeum műemléképületének udvari szárnya köré:
A műleírásból (építészfórum):
Az aulatér "becsomagolása"
Az épület leglátványosabb tere, az üvegezett tetővel fedett aula ma is rendezvénytérként szolgál. A műszaki elégtelenségek miatt használhatósága korlátozott: világítása, sötétítése, szellőztetése, hővédelme nem felel meg a használati, üzemeltetési követelményeknek. Több egymást erősítő szempont mérlegelése után úgy döntöttünk, hogy az aula feletti (eredetileg járható) teraszt egy könnyűszerkezetes tetővel beépítjük. A technikai elemként kezelt tető megoldja a hővédelmet, a vízelvezetést, szabályozhatóvá teszi a fényviszonyokat. Az északra nyitott bevilágító sávok alaphelyzetben egyenletes szórt fényt juttatnak a belső térbe, közvetve az aula terébe, a függőleges üvegfelületek egyszerűen sötétíthetők. A shed-tető 45 fokos dőlésű déli felületein nagy mennyiségű (mintegy 1500 m2) napelem helyezhető el, ami számottevő mennyiségű tiszta energiát termel (további 300 m2 napelemet építünk az új ház tetőfelületén).
Az aula függőleges szabad homlokzati felületeit árnyékoló és akusztikai "függönnyel" borítjuk. A meglévő homlokzati sík és a függöny szerkezeti sávja közötti tér alkalmas gépészeti installációk elhelyezésére. A déli oldalon ez a "rés" felszélesedik és helyet ad a múzeum látogatói útvonalának két oldalszárny közötti átvezetésére. A technikai tető megépítése egy új, jól használható teret jelöl ki a design-kiállítás számára, ami átvezet egy következő szempont/lehetőség körébe. A tiszta működési logika, a praktikum és a forma összhangja az Iparművészeti Múzeum mérnöki kupolaszerkezetében maga a design.
A fehér porcelán
Az új épületrészek homlokzati felületeire és az aula beburkolására olyan anyagot kerestünk, ami egyrészt rokonítható a múzeum kerámia és pirogránit burkolataival, díszítményeivel, másrészt attól a kortárs törekvéseket mutatva el is tér. A megoldást a fehér porcelánban találtuk meg. A fehér szín a tisztaság, felszabadultság, nyitottság érzését kelti, az anyag tulajdonságai pedig a megbízhatóság és az elegancia hatását mutatja. A homlokzati porcelán elemeket ma is a Zsolnay-gyár készíthetné... A homlokzat műszaki konstrukciója a pontmegfogásos kerámiabevonatos üveghomlokzat logikáját követi, azzal a különbséggel, hogy kerámia helyett előre gyártott porcelánlapocskák vannak az üvegre égetve. A szisztematikusan felrakott porcelánlapok sűrűségének változtatásával a felület transzparenciája változtatható: tömör fal előtt átlátszatlan, ablak előtt részben átlátszó.