Neue Staatsgalerie, Stuttgart (1977-1983) by James Stirling

2010. április 27. 21:19 - mB

http://www.biostar-congress.de/files/u11/staatsgalerie_3.jpg

Egy kis külön műsor:

Húsz éve a posztmodern múzeumépítészet egyik úttörő lépése volt a stuttgarti Staatsgalerie új épületének átadása. A zártkörű nemzetközi pályázatot 1977-ben a fegyelmezetten modernista betonszerkezeteiről ismert skót James Stirling (1926-1992) nyerte meg. Nyertes pályázatát látván mindenki jócskán meglepődött, Stirling ugyanis a modernizmus által tiltás alá helyezett megoldások sorával rukkolt elő. Építészettörténeti parafrázisai a dór oszlopfőtől a román kori ablakokon át Barth – és kortársaként Berlinben Schinkel – klasszicista elemeinek szabad, ironikus idézéséig terjedt.

 Kep

Mindezt ráadásul monumentális méretekben tette: nem kiegészítette az eredeti múzeumépületet, hanem egy ugyanakkora, új épületet csatolt hozzá, széles feljáróval, rotundaként megformált belső udvarral, a mai városi köztereket megelőlegezve. A színekkel sem bánt visszafogottan; a rikító zöld és a rózsaszín egyaránt helyet kapott.

http://wwwdelivery.superstock.com/WI/223/1566/X508/PreviewComp/SuperStock_1566-0228001.jpg

A szakmai felháborodás óriási volt. Nem csupán a modernizmus szentségének megsértése, hanem a németországi helyszín miatt is. A monumentalitás, a történeti emlékek újraértelmezése tabu volt abban az országban, ahol a hitleri építészet ezeket a saját demagóg céljaira használta fel. Ám éppen ebben állt Stirling, s az őt támogató zsűri bátorsága: egy idegen, különösen egy pragmatikus gondolkodású brit nagyvonalúsága kellett ahhoz, hogy e tabut meg lehessen törni.

Bár a németajkú kritikusok közül a kitűnő bécsi professzor, Friedrich Achleitner lesújtóan csak „állami uralmi építészet”-nek nevezte ezt a fordulatot, a megnyitás (1984) után a közönség egész másként szavazott. A németországi múzeumi látogatottsági statisztikákban Stuttgart hirtelen az ötvenhatodik helyről a másodikra ugrott. Az épületkomplexum teraszos kialakítása máig előkelően simul a völgyben fekvő belváros nyugati lejtőjébe. A szomszédos kastélypark, könyvtár, szín- és operaház a legjobb környezetet biztosítja.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/52/Staatsgalerie1.jpg

http://img.ffffound.com/static-data/assets/6/02200f62498bf17b5be87ef81bb1e286eee7a879_m.jpg

fent: alulnézet!

A múzeum sikere messze túlnyúlik az építészet egyszeri látványosságán. Az egy évtizede igazgatónak kinevezett Christian von Holst fiatal munkatársként éppen az építkezésért volt felelős. Azonosult annak megoldásaival, tolmácsolhatta a kollégák javaslatait a belső terek kialakítására – s ma, elsőszámú vezetőként, kitűnő állandó és időszaki kiállításokkal tölti meg azokat. Az építészeti különlegesség nyomán a média kiemelt figyelmet szentelt a múzeumnak, amit az a szponzorok és a műgyűjtők támogatásának megszerzésére fordított. A bátor múzeumépítészet tehát beruházás a jövőbe: olyan bizalmi tőkét kovácsol a leendő támogatók felé, amely hiteles szakmai koncepcióval hosszú távú fejlesztéssé bővítve vihető tovább.

 Kep

James Stirling. Staatsgalerie Stuttgart, Stuttgart, Germany, View of theater arch with garage entrance from below. 1978

A teljes szöveg itt olvasható: Ébli Gábor: Posztmodern klasszikus - Húszéves a stuttgarti Neue Staatsgalerie (Balkon)

*

Figyelem: ez a ház nem társasház. Vigyázat! Plusz még régi is - egy mai eszmecsere nyomán merült fel, Panni így elmondja majd hogy mit is szól hozzá.

Bónuszkérdés:

- Észreveszünk-e hasonlóságot az itteni előtető, a formavilág és színhasználat és a Bercsényi kollégiumé között?

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://tarsas2010.blog.hu/api/trackback/id/tr311957435

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ponni 2010.04.28. 16:35:22

Építészetelméletre kell írnom majd egy esszét, melynek témája a historizmus és a posztmodern közötti kapcsolat lesz. Nemtom még mi fog belőle kisülni, de azért köszi.
Nekem ez az épület formailag túl sok, túl színes, őrült és érthetetlen.
Az előtető egyezést észrevettük. :)

mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2010.04.30. 09:12:44

Namost képzeld el, kábé ez ment a nyolcvanas években. Pedig Stirlingnek is micsoda derék munkái voltak.
"Jó hogy vége a nyolcvanas éveknek, és nem jön újra el."
süti beállítások módosítása