A különleges füstös-fátyolos hangú Marie Daulne 1964-ben született Kongóban bantu anya és belga apa gyermekeként, ám miután apját megölték a kongói polgárháborúban, az édesanya gyermekeivel együtt előbb a dzsungelben lakó pigmeusokhoz, majd Belgiumba menekült. Marie így európai közegben nőtt fel, de húszévesen visszatért Afrikába, hogy felfedezze gyökereit és elsajátítsa a pigmeusok vokális technikáit. A zenélés akkor vált igazán fontossá életében, mikor egy lábtörés következtében le kellett mondania a sportolói karrierről. 1990-ben alapította meg a Zap Mamát, melynek alapkoncepciója öt női hang a capella formációban való egyenrangú egyesítése, illetve az európai és afrikai zene közötti híd megalkotása volt. Első albumaik még ennek jegyében fogantak, de a 7 (Seven) című 1997-es lemezen Marie hangja már előtérbe került és a Zap Mama zeneileg is elmozdult az amerikai hiphop, R&B és soul irányába, majd ez a tendencia az 1999-es A ma zone-on is folytatódott. A francia és angol nyelvű dalokat tartalmazó Zap Mama-kiadványokat azóta is a mindent egybeolvasztás vágya jellemzi, a boldogság keresésére fókuszáló 2004-es Ancestry In Progress albumon már drum’n’bass hatások is megjelentek.
Hohhó, ott a kislánya is:
Néger énekesnő szeretnék lenni.
*
A kilencvenes években láttam őket először, a sokszori ráadás után az énekesnő (Marie Daulne) egy hátraszaltóval köszönt el a közönségtől... Azóta is voltak két-háromszor Magyarországon.