A képek láttán talán nem is hinnénk: a mozgalmas födémekből, izgalmas téri világból építkező iskola valójában "csak" bővítés: az egyenként jellemzően 12 tantermet tartalmazó kétszintes meglevő épületeket szövi - közös területekkel, közlekedőkkel, tanuló helyekkel - térstruktúrává a beavatkozás.
- tervező: ARX Portugal
- forrás: Dezeen;
Ilyen volt:
Az "ilyen lett" a fentihez képest legérzékletesebben az alaprajzon érzékelhető (több és nagyobb legalul!):
A hagyományos tantermekhez képest az új köztes terek a tervezők számára a formális-informális tanulás kettősségét (és téri lehetőségét) is jelentették.
A főbejárat keleten van, a beton kapuzatot nagyméretű betűk lenyomatai hangsúlyozzák.
A déli oldalon egy második bejárat is van, ez egy füves kertbe vezet. Ezeket a helyeket beton "baldahinok" fedik, árnyékolják.
Az új összekötő-szárnyakba számtalan közösségi funkció került, ugyancsak új a könyvtár és a nagyelőadó.
Az ARX Portugal nemrégiben egy tengerészeti múzeum bővítését fejezte be Ílhavoban.
See more architecture by ARX Portugal »
See more schools on Dezeen »
Photography is by Fernando Guerra.
Here are a few more details from ARX Portugal:
Caneças High School
The existent school is located in the outskirts of Caneças, Odivelas, in a territory of intense discontinuities. The proposal is structured beginning in a double interpretation of the learning concept: formal learning and informal learning. Those two types are translated in the building in two different architectural approaches, maintaining a dialogue between them. In consequence, the stiffness of the existent blocks, where the classrooms are placed, are structured like "learning machines", in contrast with the informality of the new parts, enabling the "informal learning" in the collective spaces.
Considering that in the school, every spaces are teaching spaces, that each one as its own importance, the organisation and articulation between spaces is meant to fluid, with physical and visual permeability, allowing a more spontaneous and creative appropriation, leading to the willing of learn through space.
The human relations and activities are, in the end, in the base of all knowledge. From a tectonic point of view, the solutions adopted give the building an idea of matter unity and grant the space an elementary and abstract character.
Owner: Parque Escolar EPE
Location: Rua da Escola Secundária, Caneças, Portugal
Architecture: ARX PORTUGAL, Arquitectos Lda. Nuno Mateus and José Mateus
Work Team: Ricardo Guerreiro, Fábio Cortês, Ana Fontes, João Dantas, Sofia Raposo, Mariana Sá, Emanuel Rebelo, Diana Afonso, Miguel Torres, Filipe Cardoso, Bruno Martins, Marc Anguill, Gaia Pelizzari, Rodrigo Henriques
Landscape Architecture: Traços na Paisagem
Graphic Design: Pedro Falcão
Engeneerings: SAFRE, Estudos e Projectos de Engenharia Lda; PEN Engenharia; CTQ, Lda.; SOLGEN; GEOTEST
3D Modeling: Traços na Paisagem
School Building: 11 600 m2
Total Intervention Area: 32 600 m2