Bényei István (Inarchi építésziroda) Újpest, József Attila utca 4-6. 2002
"Az egykor népszerű MEO helyén galériát indít az épület tulajdonosának lánya. Az első kiállításon, a múzeumok éjszakáján világító festményeket láthat a közönség."
Wax néven újra galéria indul az egykori újpesti borgyárban, amit a közönség 2004-ig MEO-ként ismert. A Wax galéria a MEO-hoz hasonlóan szintén kortárs képzőművészettel foglalkozna, mondta lapunknak az új vezető, Árkai Mónika. A képzőművészet mellett azonban teret adnának más kulturális programoknak is." (Index)
MEO Kortárs Művészeti Gyűjtemény
(Emődi-Kiss Tamás, építészfórum, 2002)
A MEO terei impozánsak és igen praktikusak, a bejárati épület pedig éppen az újat, valami önállót, személyeset hirdet. Az együttes irtózatos zűrzavarból alakult ki. A valamikori Táncsics Bőrgyárban a (Minőség Ellenőrzési Osztály=MEO) működése alatt mindenféle célú és rendű építkezés folyt, a jelenlegi épületek sem kívülről, sem belülről nem voltak tisztán felismerhetőek.
A MEO az Inarchi építésziroda munkája. 1996-ban Bényei István építészként barátjával, munkatársával, Héder János bútortervező-belsőépítésszel alakította meg az Inarchi formaképző műhely-irodát. Elsősorban belsőépítészeti munkákon dolgoztak, és fiatal, sikeres üzletembereknek terveztek házakat.
"Számunkra ez egy bejáratott, jól fizető és jól működő piac. Mi hiszünk abban, hogy itt nálunk is lehet igen magas színvonalon dolgozni, profikkal, profiknak - véli Bényei - s egyúttal igyekszünk azokat kizárni, akik nem képesek ezt a színvonalat teljesíteni, illetve húsz-harminc éves megoldásokat erőltetnek ránk."
Ők tervezték a Buena Vista kávézó közönségterét is, s Bényei szerint ez utóbbi fejezi ki leginkább azt a formavilágot, amelyet szívesen terveznek.
"Ha nem lesz elég érdekes, színes, kortárs, és helyétől függetlenül központi, el fog halni - mondja az építész. A bejárati doboz éppen ezért fontos elem. Látványelemként vonzza a közönséget, különösen, mivel az épület este is működik."
Az egész elképzelés önkorlátozást és egy pontra, a bejárati új épületre való koncentrálást diktált. Persze a csarnokok itt voltak már, de hogy az együttes ilyenné lett: ez az építészek érdeme. Küzdeni kellett ezért a "kevésségért", ezért a szabadságért, nem csak az anyaggal, de a helyi főépítész ellenében is. S hogy végül siker lett, az nem kis részben annak is köszönhető, hogy az építész kommunikációja, modora és magabiztossága legalább annyira része munkájának, mint alkalmazott formái, anyagai.
Fent a MEO emblémája - tervezte: Zsótér László, Eper Stúdió, 2001
* * *
- MEO Kortárs Muvészeti Gyűjtemény - Emodi-Kiss Tamás írása (építészfórum, a fenti szöveg forrása)
- Az eredeti MEO honlapja
- Wax Kultúrgyár - az új intézmény új honlapja
- Újra galéria lesz a MEO épületében - az Index híre
- Tereskovának botrányéletmű-kiállítása nyílik - az első kiállítás híre az Indexen
- 10 éves lenne a MEO - a bezárásól a Fővárosi blog;