Az alábbi szöveg részlet György Péter Állatkert Kolozsváron - Képzelt Erdély című könyvéből. Kapcsolódók:
- Mit tudunk egymásról és Erdélyről? (Páros interjú, Népszabadság, 2013 június)
- Sebestyén Rita: Jelentésbozót (Revizoronline, 2013. 09. 10.)
- Szilágyi Zsófia: Száz éve magányban (Litera, 2013. június 7.)
- Balázs Imre József: A megtisztítás tárgya (Magyar Narancs, 2013 július)
Ami az elmúlt húsz évben Dobogókőn történt, az tehát részben ugyanannak a korszellemnek és szabadságnak a populáris kultúrában megjelenő formája, amely – mindezzel párhuzamosan – Pannonhalma átírásához, megújulásához is vezethetett. Mindkét esetben a spirituális terek iránti igényt, s annak radikálisan eltérő következményeit látjuk, felismerhetetlenül más kulturális regiszterekben. De mindkét esetben ugyanaz a kérdés – a transzcendentális tapasztalat és a kulturális terek közötti összefüggésekre adható válasz mibenléte. Ha igaz is lehet, hogy az Istennek bármely pillanat alkalmas egy ima meghallgatására, de az nem mindegy hogy hol. A szent tér, szent hegy, boldog sziget, a titkos tanok ligeteinek kérdése annak megfelelően lett elháríthatatlan, ahogyan az ország egyre nagyobb részei váltak alkalmatlanná a társadalmi létre. Akik Nagybánya gettója mellett élnek, azoknak a város festészeti hagyománya nem sok segítséget jelent. Azaz gyakran a kortárs társadalom összeomlása ellenében tűnnek fel azok a terek, amelyek védelmet ígérnek a jelen ellen. Vagy úgy, mint a Dobogókő – mögötte ott sötétlik nyilván Ópusztaszer árnya – esetében, vagy úgy, mint Pannonhalmán, a magas és elit kultúra kiváltságos helyén és hegyén: az elkülönültség és egyetemes katolicizmus világában, ahol a hagyomány nem zavaros üdv és tévtanok bolhapiaca, áruháza, hanem egy igencsak erős önreflexióval rendelkező, világosan követett gyakorlat. A magát ima- és munkaközösségként is újradefiniáló bencés kultúra a székesegyház restaurálásában, a modern építészet metaforáiban, Isten kertjének újraépítésében valósítja meg identitástörténete egyik komoly fordulatát. Dobogókőn a korszak szellemi hordalékai, az álnépi giccs komor ellenkultúrájának, a tudatlanság etoszának érzéki, érzelmi hisztérikus válaszai vették át a hatalmat a kiváltságos turisták világa felett. (...)
Pannonhalma egy nagy hagyomány újraírásának kivételes pillanata egy kivételes térben, Dobogókő a hagyományba menekülés vad vágyát jeleníti meg, a vesztesek, kiszorítottak vagy kiszorultak, marginalizáltak világát. De mégis: a két hegy radikális különbségei ellenére, azok ugyanabban a korban, ugyanabban az országban állnak, s a kérdés az, hogy mit jelent, s miként értelmezhető a nyilvánvaló eltéréseken túl ez a párhuzamosság. (a 60. oldaltól)
(...)
A Viator étterem túloldalán, a Szent Márton-hegy északi oldalán, egy kis völgy felé vezető úton Czigány Tamásnak és munkatársainak másik munkája: a tényleg spártaian minimalista zarándokházak várnak türelmesen. Mögöttük, kívülről láthatatlanul egy fából készült kápolna áll. Négyzet alapú nyitott tér, a négyzetes hasábra vágott fenyőgerendákból kirakott épületen átjár a szél, áttűz a fény: a kápolnában felfelé tekintve a fények, árnyékok lassan mozgó ritmusát követi a látogató, az igazi élmény talán ez. Ez az épület éppúgy a meditáció tere, mint Makovecz utolsó, halála után befejezett háza Dobogókőn, csakhogy radikálisan más utat követ és követel. Pannonhalmán, az Apátság alatt nem az ősmagyar vallási szinkretizmus az úr, hanem a magától értetődő katolicizmus lefegyverző egyszerűsége. De itt nem nagyon akarnak meggyőzni senkit, ellenben mindenkit szívesen látnak. Aki itt ül, innen néz fel az égre, keresi azt a nyitott faszerkezet ritmusán át, tudja, hogy hol van, s nem szorul rá a közösségi meditáció örömteli élményfürdőjének hazugságára. Azaz, Pannonhalma zarándokoknak épített kápolnája a hitet evidensnek tartó, és azon kívül élőknek szól egyszerre. Aki zarándoklatra megy, ha társaságban is, de egyedül van, mert akit, amit keres, az nem látható. Egyedül lenni ebben a nyitott kápolnában: nem olyan könnyű, mint amilyennek első pillantásra tűnik. Mert a tekintet ki-ki szökhet a rácsok teremtette ütemeken át az üres égbolt felé: de nincs sem oltár, sem oltárkép, sem szobor, sem ikon, semmiféle ritualizált gyakorlatnak nincs tere, nincsenek sírok, nincs könnyen követhető hagyomány. A szemnek nincs mit néznie, csak a magára maradottság, a magára hagyottság várja a látogatót, akit aztán zarándokká tesz a tér. Így lesz a kulturális turistából védtelen és vétlen zarándok. (a 67. oldaltól)