A The International (A bűn árfolyama) annak a Tom Tykwer német (illetve egy ideje nemzetközi) rendezőnek az új filmje, akitől a Lé Meg a Lolát megismerhettük; korábbi munkáihoz hasonlóan itt is fontos szerepet kap az építészet:
Az építészetnek központi szerepe van a The Internationalben. Személytelen, üveg-acél épületek a gaztettek színhelyei, jól tükrözve Owen azon felismerését, hogy behelyettesíthető emberek névtelen-arctalan hatalma irányítja a világot, amivel szemben a hétköznapi ember tehetetlen. – Philip French, The Observer.
A nyitójelenet a berlini Hauptbahnhof előterében zajlik (fent), egy kimaradt jelenetben a főszereplők a kormányzati épületek mellett sétálnak, a Kleihues-féle Hotel Concorde-ban szállnak meg, az egyik banki megbeszélés pedig a Galleries Lafayette (Jean Nouvel) belső terében játszódik:
Néhány snitt erejéig eljutunk Zaha Hadid 2006-os épületébe, Wolfsburgba - Phæno Science Centre:
A leghangsúlyosabb szerep azonban a New Yorki Guggenheim múzeumnak jut, amit a jelenet során sikerül is tönkrelövöldözni. Ezt természetesen az eredeti épületben nem tehették volna meg, így a film kedvéért 16 hét alatt felépítették a múzeum belső terének pontos mását (!), egy kortárs képzőművésszel pedig elkészíttették a jelenetben szereplő, ahhoz jól illeszkedő - és a tűzharcban természetesen elpusztuló - installációt.
A legérdekesebb persze ennek a "hogy készült" változata a DVD extrái közt:
Maga a jelenet (kissé megvágva):
A történet Isztambulban zárul - az utolsó percek a bazárváros tetején:
* * *
- "Nem mondom hogy minden bankár gyilkos" - interjú Tom Tykwer rendezővel;
- The International - hivatalos honlap;
- The International - Wikipédia (en);
- A bűn árfolyama - port.hu;