ÚJ ÉLET a Times Square-en - a gyalogosítás végleges!

2014. január 13. 14:40 - mB

http://ad009cdnb.archdaily.net/wp-content/uploads/2014/01/52ce4e42e8e44e30c800008b_snohetta-makes-times-square-permanently-pedestrian_archdaily_times-square_aerial_2-530x383.jpg

http://ad009cdnb.archdaily.net/wp-content/uploads/2014/01/52ce4e57e8e44e849600007e_snohetta-makes-times-square-permanently-pedestrian_archdaily_times-square_aerial-530x589.jpg

Az eddig csak ideiglenesként működő gyalogosítás most (pont szilveszterre) véglegessé rögzült New York szívében, a Times Square-en. A 2009-es felfestéseket és az ideiglenesen kitett székeket most előregyártott beton járófelület és gránit padok sora váltja fel. A néhány éves próbaüzem mára teljes sikernek mondható: drámaian megnövekedett a környék gyalogos forgalma, nőtt az üzletek bevétele, emellett csökkent a közlekedési balesetek száma.

http://ad009cdnb.archdaily.net/wp-content/uploads/2014/01/52ce4e42e8e44e849600007d_snohetta-makes-times-square-permanently-pedestrian_archdaily_times-square_aerial_3-530x284.jpg

Korábban tíz autóra hetven gyalogos jutott, de az autók jóval hangosabbak voltak és jobban ki voltak szolgálva - eltolódott az egyensúly. Az irány mára megfordult: a Times Square környékéről befolyó adóbevételek összege 71%-kal nőtt!

A következő fejlesztési fázis 2015 végére várható.

http://ad009cdnb.archdaily.net/wp-content/uploads/2014/01/52ce4e5fe8e44e849600007f_snohetta-makes-times-square-permanently-pedestrian_archdaily_times-square_pavers-530x508.jpg

korábban a térről - egy kiváló videóval (2010-02-23 20:17):


Az átalakulás története azonban több mint 8 hónapos. A fejekben a projekt sokkal hamarabb összeállt. Először a new yorki civil aktivistáknak  - egy korábbi látogatása során Penalosa (igen, már megint ez az őrült bogotai ex-polgármester) - vetette fel, hogy New Yorknak el kéne indulni a Broadway gyalogosításának irányába, mert ehhez minden feltétel adott, csak a politikai akarat hiányzik. A civilek addig győzködték a helyi közlekedési ügyosztályt (DOT), amíg az megbízta Jan Gehl koppenhágai építészt, hogy dolgozzon ki tervet a projektre. Gehl és a civil szakértők pedig nem giga-mega projektekben kezdtek gondolkodni első körben, hanem egy kísérleti fázison. Egyszerű forgalomtereléssel és néhány ezer műanyag szék lepakolásával összeállt a nagy, nyolc hónapja tartó kísérlet. Volt nagy fikázás a taxisok és az autósok részéről, festett rémképeket a média, ahogy itthon. A politika azonban nem hátrált ki. Az eredmény: autómentes Times Square, élet, boldog arcok, haverok, buli, fanta. És hoppá! kimutatták, hogy a dugószint nem lett rosszabb! Csak olyan, mint volt, kevesebb autóval.

(mozgatható székekkel tereket életre kelteni sem új találmány. William "Holly" Whyte a 70-es években pontosan ilyem módszerrel volt képes a kihalt Bryant Parkot az egyik legjobban kedvelt new yorki relaxációs területté tenni. A Times square története tehát inkább arról szól: nyitott bürokraták, aktív civilek, progresszív tervezők együtt tényleg történelmet képesek írni.)

Aki nem hiszi, járjon utána. Manhattan visszakapta emberi arcát. Ami engem illet, New York várj meg: nyertél egy újabb turistát! Tam-tam-taddadam, tam-tam-tadadam "Start spreading the news, I'm leaving today. I want to be a part of it, New York, New York..."

A szöveg az építészfórumról átvéve (Bardóczi Sándor), kiemelések tőlem.


Nagyobb térképre váltás

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://tarsas2010.blog.hu/api/trackback/id/tr301784935

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.