Drezda, pályaudvar - Norman Foster

2013. július 25. 22:39 - mB

http://www.fosterandpartners.com/media/1702244/img1.jpg

Berlin felé (oda és vissza) álltunk itt 10-20 percig. Kár hogy nem szálltunk ki körülnézni. A szöveg és a képek a Foster And Partners iroda honlapjáról származnak.


Drezda főpályaudvara az egyike Európa legnagyobb és legattraktívabb tizenkilencedik századi pályaudvarainak; a város ipari és gazdasági fejlődésében a vasút nagyon jelentős szerepet játszott, Drezda ezen keresztül kapcsolódott össze Berlinnel és Prágával. 1945-ben, mikor a város nagy részét lebombázták, az állomás komolyan megsérült. A háború után érzéketlen beavatkozások, hanyag fenntartás és helytelen javítások után jutott olyan állapotba, hogy a kilencvenes évek végén átfogó felújítás-javítás igénye fogalmazódott meg.

http://www.fosterandpartners.com/media/1702254/img3.jpg

Az első lépés az előző hatvan év nem-elfogadható bővítéseinek és átalakításainak eltüntetése volt, az eredeti terv integritásának és tisztaságának érdekében.

http://www.fosterandpartners.com/media/1702259/img4.jpg

Az átalakítás során a központi vágányokat hátrahúztuk, hogy egy olyan szabad tér alakuljon ki az épület szívében, ami piactérként is működhet, de akár kulturális eseményeknek is helyet adhat. A folyamat során az állomáson belüli közlekedés is átalakult.

http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/35873555.jpg

A külsőn a legfeltűnőbb új elem az üvegkupola, ami a fő közlekedési útvonalak metszéspontja felett van. A fő szempont ugyanaz volt, mint annak idején a Reichstag épületénél. A meglevő szerkezet és az eredeti felületeket megtartottuk és megmutattuk ahol lehet, de nem volt szándékunk régi formák újraalkotása vagy elveszett díszítések pótlása - világosan megjelenik mi új és mi régi.


View Larger Map  |  Get Directions  |  View Bird's Eye << ide kattint!

Messze a legnagyobb elem a vágányok felett a három acélívre feszülő 29000 négyzetméteres fedés.

http://www.fosterandpartners.com/media/1702269/img6.jpg

Ezek a tetők eredetileg részben üvegezettek voltak, a háború után ugyanakkor a teljes felületet bedeszkázták. A pályaudvar kimagasló értékű acélszerkezetét restauráltuk és teflonbevonatú üvegszövetet feszítettünk rá. Amennyiben később szükség lesz rá, a fedés bővíthető a nemzetközi nagysebességű vonatok vágányai felett is. A szövet a napfény 13 %-át engedi át, így a mesterséges világítás alkalmazásának igénye nagy mértékben csökken. Este a mesterséges világítás a fedésről verődik vissza, ami ismét a nappali fény hatását idézi fel.

http://www.fosterandpartners.com/media/Projects/0916/drawings/img1.jpg

http://www.fosterandpartners.com/media/Projects/0916/drawings/img4.jpg

Creative Commons Licencfordítás: Marosi Bálint - A munka a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 2.5 Magyarország Licenc alatt van.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://tarsas2010.blog.hu/api/trackback/id/tr715426462

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.