A grafikáról - a közép2 félév végén

2013. május 09. 04:00 - mB

barber_media_15.jpg
- tavalyi összeállítás, amit támogathatnak a tanszék előtt és az előterében kitett tervek -

(A fenti rajz mintaként szolgálhat - akár - a HÉV megállót tervezőknek is: az erős perspektíva kiemeli a hosszú fedett teret, kiválóan ábrázolható ugyanakkor a külső terek vizuális jelenléte. Fontos a jó nézőpont és: elengedhetetlen a geometriai pontosság!)

Az alábbiakban pár szó a grafikáról, úgy a tömegvázlatról mint a beadandó műszaki tervekről. A képekre kattintva jobbára az épületek teljes közléséhez (vagy nagyításhoz) jutunk.

  • a grafikának nem célja hogy önálló (és túlontúl időigényes) műalkotássá váljon, hanem hogy minél érzékletesebben mutassa, szolgálja a szándékainkat: a térbeli viszonyokat, mélységeket-kapcsolatokat, az anyaghasználatot... Ehhez nem a költséges eszközök, a rengeteg szín vagy a számítógép kell, hanem pontos térérzékelés, a hangsúlyok pontos értése, a határozott építészeti szándék. A grafika ennek csupán eszköze.
  • Ez az eszköz - mint névjegy - beszél ugyanakkor a mi a tervhez való viszonyunkról: tervezzük hát meg ezt is: rajzlapméret, helyfoglalás a lapon, a feliratok helye, betűtípus...
  • Korábbi évek közép2 tervei letölthetőek a tanszéki honlapról!

Távlati képek: a legfontosabb eszköz a takarások, az egymásmögöttiség jelzése, és az anyagminőségek megmutatása.

Ez néha egészen "rajzfilmszerű" hatást is kelthet, mint fent a nyitókép (Spring Gardens - Hajléktalan-otthon) vagy a Zsolnay negyed pályázata esetében:

http://epiteszforum.hu/files/imagelist/800_kdy4m3_zene05.jpgFelület, színek, pontos árnyékok (épület, fa!), átlátszóság...

A magam részéről nagyon kedvelem, ahogy a berlini Sauerbruch-Hutton iroda viszonyul a látványtervekhez:

  • Pontos szerkesztés
  • kevés vonal, de ami fontos az épületből, a környezetből a markéánsan megjelenik;
  • karakteres színhasználat, de csak a (térbeli viszonyok, anyaghasználat, stb. miatt) fontos helyeken;
  • alig-szürkékkel az előtér-háttér (és finom takarások) egyértelmű kijelölése.

Érdemes lapozgatni az amúgy is bátor színkezelésű iroda honlapját: Sauerbruch Hutton.

(erre tessék nagyításilag kattintani)

(erre is)

BSU-environment_ministry_hamburg.jpgenvironment_ministry_hamburg

ICC_exterior_small.jpg

Lévai Tamásék a modellfotót használják arra, hogy (akár utólagos belerajzolással) megmutassák a térbeli viszonyokat (Maribor):

http://epiteszforum.hu/files/imagelist/800_wg5j30_117.jpg


Néhány közép2 féléves terv - kattintásra nagyítódnak:

Érdemes megfigyelni, hogy a homlokzaton az anyagjelölés és az árnyékolás mellett milyen fontos szerepet játszik a térbeliség megmutatásában a geometriai pontosság és a tiszta szerkesztés (különösen a nem-derékszögű alaprajz miatt)! A távlati képnek jobbat tett volna egy merészebb nézőpont és bizony néminemű környezet...

Az alaprajzon is érdemes időzni: a néhányféle, jól megválasztott vonaltípus és erősség, a különböző térburkolatot jelző különböző felületek, a nem látható éleket (tetőtörések) mutató szaggatott vonalak egy tiszta hierarchiájú, rendezett, de gazdagon olvasható rajzi világot jelentenek.

A grafitceruzás feldolgozás miatt a rajzokban maradt valami az élő, munkaközi jellegből, de mégis sokféle eszközzel (vonalvastagságok, különböző intenzitású felületek, tónusok, nem-látszó élek) mutatja meg a terv több rétegét.

A két tömegvázlat valóban vázlat inkább, de - főleg az alsó - környezetével, felületeivel nagyon jól mutatja a ház helyfoglalását, arányait. Jók a nézőpontok: békaperspektíva (az "utca embere") és madárperspekíva.

2012-05-01 15:04

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://tarsas2010.blog.hu/api/trackback/id/tr774482425

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.