Menedékek és iskolák: 8 tervezési javaslat

2013. január 31. 21:55 - mB

http://ad009cdnb.archdaily.net/wp-content/uploads/2013/01/51097d5fb3fc4b37db00004a_the-8-things-domestic-violence-shelters-can-teach-us-about-secure-school-design_06_opt2-benjamin_benschneider_truman_high_scho-528x408.jpgA korábbi, a poszt-traumás iskolatervezéssel foglalkozó cikk után az Archdaily szerkesztői a bántalmazottak részére épülő menedékházakat hozták fel párhuzamul, s most ezen a vonalon továbbhaladva a Building Dignity projekt munkatársait kérték meg tapasztalataik megosztására.

*

 erősen rövidített, vázlatpontos fordítás - az eredeti cikk (Archdaily):
The 8 Things Domestic Violence Shelters
Can Teach Us About Secure School Design

building-dignity-home-page.jpgA Building Dignity munkatársai szerint az erőszak megelőzésére két stratégia létezik. Az első egy pajzshoz vagy felfegyverzett tankhoz hasonlítható, ez azt sugallja hogy a fizikailag is keményre, zártra tervezett helyeink fognak tudni valóságosan is megvédeni a ránk támadó erőszaktól. Míg ezt viszonylag könnyű megvalósítani, azt találjuk hogy az ilyen kemény terek sokkal inkább visszatükrözik, indukálják az erőszakot - pont amitől megvédeni volnának hivatottak.

http://ad009cdnb.archdaily.net/wp-content/uploads/2013/01/51097ccfb3fc4b37db000041_the-8-things-domestic-violence-shelters-can-teach-us-about-secure-school-design_01b-mahlum_-diagram-_gray_middle_school-528x396.jpg

A védekezés másik formáját már nehezebb definiálni. Ennek alapgondolata, hogy a jól működő közösségek tagjai kevésbé erőszakos egyéneket nevelnek ki, ezzel egyidőben a közösség maga védi meg az egyént az egymásra figyeléssel. Olyan iskolákra és menedékekre van tehát szükségünk, amelyek nem csak elhatárol az erőszaktól, de segít is egy új, biztonságos élet megalapozásában.

A Building Dignity iskolatervezéskor megfontolni javasolt 8 pontja (az illusztrációként megjelenő amerikai iskolaépületek megnevezését ld. az eredeti cikkben!):

1. Biztosítani kell közös területek és azok elérésének többféle szintű, változatos módját.

Az iskola mint szociális tér - kapcsolatok építése, híd a társadalomhoz, viszony a külső világhoz, sokféle használati lehetőség sokféle közösség számára (belső és külső).

http://ad009cdnb.archdaily.net/wp-content/uploads/2013/01/51097cd1b3fc4b37db000042_the-8-things-domestic-violence-shelters-can-teach-us-about-secure-school-design_01a-mahlum_-site_plan-_gray_middle_school-528x396.jpg

2. A helyes lépték megfontolása a közösségi területek tervezésénél.

Kisebb méretű tanulóközösségek nagyobb biztonságot és kötődést jelentenek, sokszor eredményesebb tanulást is.

http://ad009cdnb.archdaily.net/wp-content/uploads/2013/01/51097cffb3fc4b37db000044_the-8-things-domestic-violence-shelters-can-teach-us-about-secure-school-design_02-lincoln_barbour_thurston_elementary_school-528x351.jpg

3. Az épületben megvalósuló átláthatóság fokozza az autonómia érzését.

Az átláthatóság az együttműködést is segíti - nem csak a diákok, de a diákok és oktatók között is.

http://ad009cdnb.archdaily.net/wp-content/uploads/2013/01/51097cf0b3fc4b37db000043_the-8-things-domestic-violence-shelters-can-teach-us-about-secure-school-design_03-benjamin_benschneider_rosa_parks_elementary-528x420.jpg

4. Fontos a világos tájékozódás.

Krízisben levő embereknek különösen fontos.

http://ad009cdnb.archdaily.net/wp-content/uploads/2013/01/51097d4eb3fc4b37db000049_the-8-things-domestic-violence-shelters-can-teach-us-about-secure-school-design_04-benjamin_benschneider_finn_hill_middle_scho-528x351.jpg

5. A kis fülkék, kuckók a tömegtől való elkülönülést, pihenést teszik lehetővé.

Lásd erről még Christopher Alexandert (marasztaló öblök, privát és közösségi terek kapcsolati hierarchiája, stb)!

http://ad009cdnb.archdaily.net/wp-content/uploads/2013/01/51097d3fb3fc4b37db000048_the-8-things-domestic-violence-shelters-can-teach-us-about-secure-school-design_05-benjamin_benschneider_cleveland_high_school-375x500.jpg

6. A közös területek flexibilitása nem csak lehetővé teszi, de bátorítja is a sokféle használatot.

Egy iskolában bárhol lehet tanulni - pláne ha ezt a tér maga is bátorítja.

http://ad009cdnb.archdaily.net/wp-content/uploads/2013/01/51097d0fb3fc4b37db000047_the-8-things-domestic-violence-shelters-can-teach-us-about-secure-school-design_06_opt1-architects_of_achievement_truman_high_-332x500.jpg

7. A bőségesen jelenlevő természetes fény és a kilátás lehetősége jóérzést, jól-létet sugall.

Kapcsolat kifelé, a természet gazdagságának, változatosságának stimuláló hatása.

http://ad009cdnb.archdaily.net/wp-content/uploads/2013/01/51097d03b3fc4b37db000045_the-8-things-domestic-violence-shelters-can-teach-us-about-secure-school-design_07-lincoln_barbour_thurston_elementary_school-528x352.jpg

8. Az átláthatóság lehetővé teszi hogy a szülők anélkül figyeljék gyermekeiket, hogy ugyanabban a térben lennének.

Függetlenség és ellenőrzés. Kapcsolat befelé - kapcsolat, kapcsolat, kapcsolat (ld. még: Hertzberger).

http://ad009cdnb.archdaily.net/wp-content/uploads/2013/01/51097d0eb3fc4b37db000046_the-8-things-domestic-violence-shelters-can-teach-us-about-secure-school-design_08-lincoln_barbour_mt_hood_early_childcare_cen-528x352.jpg

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://tarsas2010.blog.hu/api/trackback/id/tr275055679

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.