Közlekedés olcsóbban és tisztábban: például bicikli

2012. május 20. 23:02 - mB

http://www.sustainabilityninja.com/wp-content/uploads/2011/11/most-bike-friendly-cities.jpg


Az építészfórum remek cikke, Rigó Mihály tollából - az egészet tessen ott olvasni!


Az élhető, a szeretett városban, településen az élhetőség egyik, és szerintem a legfontosabb, meghatározó eleme a közlekedés. Gyalogolhatunk, kerékpározhatunk, autózhatunk, metrózhatunk, buszozhatunk, trolizhatunk, villamosozhatunk, de nem mindegy, hogy ezek közül melyiket helyezzük előtérbe egy településen. Nem mindegy az sem, hogy ezek közül melyik közlekedési eszköz, mód dominál, és az sem, hogy milyen ezek használati aránya.

Mi van az autókkal?

A benzin most 430 Ft/l körüli árú. Könnyen lehet, hogy még drágulni fog. Egy tankolás már ma is komoly kiadás. Ehhez jön még a biztosítás, a vizsgáztatás, a javítás, a parkolás, a garazsírozás, az amortizáció költsége, az autópálya-használati díj, a leendő dugódíj, a baleseti adó, a különféle bírságok. Együtt ezt egyre kevesebben fogják tudni kifizetni. Ezen összköltség emelkedésekor számolni kell azzal, hogy sokan leteszik az autót és eszközt fognak váltani. De mire?

Tehát:

az utazások 70%-a rövidebb 10,0 km-nél,
az utazások 50%-a rövidebb 5,0 km-nél,
az utazások 35%-a rövidebb 2,5 km-nél,

http://epiteszforum.hu/files/imagelist/g9zh1v_02_ajtotol_ajtoig.jpg

A grafikon mutatja, hogy szinte minden utazási hossznál alig különbözök az autó eljutási ideje a kerékpárétól.

Mennyi a helyigény?

Az első városokban minden hely a lakosoké, a gyalogosoké volt. Majd kb. 120 éve szabadalmaztatták az autót, mely megváltoztatta az évszázados utcaképet.

http://epiteszforum.hu/files/imagelist/q314kv_03_sav_forgalmi_atbocsatokepesseg.jpg

Személyautóval egy óra alatt 2000 fő utazhat egy forgalmi sávon. Ugyanekkora helyen, ugyanannyi idő alatt 14 000 kerékpáros! Ilyen egyszerű. Nem lehetne értelme visszaadni a mai közlekedési területeket a lakosságnak értelmesebb célokra? Úgy gondolom, hogy ezt az alapösszefüggést is kevesen ismerik.

Mit is lehetne hatékonyan tenni és milyen elvek szerint?

Az üvegházhatású gázokat ki nem bocsátó közlekedési eszközök elterjedésének elősegítése. Magyarul: a gyaloglás, mely eszköztelen, csak a lábunk kell hozzá, a kerékpározás, a görkorcsolyázás, a gördeszkázás, a rollerezés, az elektromos kerékpározás, az elektromos rollerezés, az elektromos gördeszkázás, az elektromos robogó térnyerésének támogatására. A világ néhány év alatt nagyon sokat fejlődött már eddig is, ki tudja mit hoz még ezen a téren a jövő. Újabb és újabb eszközök, megoldások várhatók. Néhány tárgy képét az előbb bemutattam. Ezek is közlekedési eszközök, nemcsak a személyautók!

https://m.blog.hu/ta/tarsas2010/image/999_WarschauerStrasse_MB_33%20copy.jpg

Berlin: A német fővárosban jelenleg 400 ezren kerékpároznak, de a vezetés még nem elégedett ezzel, és komoly pénzeket költ a biciklis közlekedés népszerűsítésére. A bicikliseket egy kerékpáros útvonaltervező is segíti a mindennapokban.

http://agreenliving.org/wp-content/uploads/2009/10/379afe638bgbikes82.jpg

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://tarsas2010.blog.hu/api/trackback/id/tr484528377

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Isztranauta · http://www.isztranauta.hu/ 2012.05.22. 20:26:38

Azért ne felejtsük el, hogy Berlin a II. világháborút követően épült teljesen újjá és tele van nagyon széles utcákkal, ahol kényelmesen elfér mindkét irányban 1-1 bicikliút. Budapest egyes szűk utcáin ezt lehetetlen lenne kivitelezni.
Mindenesetre tényleg fantasztikus, hogy milyen sok ember jár biciklivel Berlinben. És itt minél retróbb a bicajod, annál menőbb arc vagy!

mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2012.05.22. 20:35:57

@Isztranauta: szia, köszönöm az észrevételed.

Picit azért vitatkozom is vele: a fenti adatokból (is) látszik hogy a biciklinek sok egyéb előnye mellett az egyik pont az, hogy ELFÉR. Budapesten nem az a gond, hogy nincs rá hely, hanem hogy rossz helyen vannak, rosszul felfestve-elhelyezve, vagy hogy nem olyan a jogszabályi környezet (nem kell mindenhova elválasztott közlekedés - emellett is érvel a cikk!). Vagy: Berlinben tényleg fel lehet szállni vele az S-Bahnra [a fenti saját fotó], pedig ott is viszonylag kicsi a hely. :-).

Sőt: a falvak még kisebbek, még kisebb utcákkal, és mégis lehet ott is biciklizni. :-)

De most be kell fejeznem, indulok haza, sajnos az esőben - biciklivel.. .-)