Nem kell az Időkerék az országnak

2011. február 01. 22:35 - mB

http://kep.index.hu/1/0/189/1897/18977/1897754_b804244d76df34f730e8e81162ae9823_wm.jpgAz Index cikke:
A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő szerint nem gazdaságos és nem képvisel kulturális értéket a 2004-ben Magyarország EU-csatlakozására épített Időkerék. Az új vezetés ezért nem fordíttatta meg idén, pedig az EU soros elnöksége miatt az aktus még szimbolikus is lehetett volna.

(Az Időkerék az eredeti elképzelések szerint az
évenkénti átforgatással a keleti és a nyugati típusú
gondolkodás szintézisét jelenítette volna meg: az
önmagába visszatérő forgást ÉS az előrehaladást.)

Az MNV nem politikai, hanem gazdasági okok miatt nem forgatta meg idén a kereket: „A Vagyonkezelő új vezetése az Időkerék jelenlegi hasznosítását nem tartja gazdaságosnak, sem pedig kulturális értéket képviselőnek, ezért a közeljövőben érdemi lépéseket tesz egy új, az Időkerékben rejlő kulturális lehetőségeket jobban megjelenítő hasznosítási forma érdekében.” Erről a hasznosítási formáról nem sikerült részleteket megtudnunk.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ce/TimeWheel.jpg

Az Időkereket először a Hajógyári-szigetre szánták, de erről lebeszélték a projektgazdákat: látványosabb hely dukál neki - mondták. Így jött a Felvonulási tér. Az elképzelés az volt, hogy a nyolc méter átmérőjű, két méter széles, vörös gránitból, rozsdamentes acélból és golyóálló üvegből készült kvázi homokóra évente tizenkét és fél métert gördült volna a Felvonulási tér hosszában, tehát - mint kiszámították - hatvannégy év alatt jutott volna el a végpontig, azaz az Ajtósi Dürer sorig, acélsínen.

A Janáky István tervei alapján készült, kétszázötvenmillió forintos (tehát nem 350 milliós) Időkereket 1999. december 31-én, az ezredfordulós ünnepségsorozat apropóján és idején akarták elindítani. Nem sikerült, a Khronosz Alapítvány késve kapta meg a kivitelezési engedélyt, ezért egy évvel későbbre halasztották az átadást. Aztán elkezdődött a hosszú csúszás: először az volt a baj, hogy megszakadtak a tárgyalások a szponzorokkal (a költségek 40 százalékát ők állták), miután kiderült, hogy a kormány egyik elképzelése szerint az új Nemzeti Színház az Időkerék helyszínén épült volna fel. Teltek-múltak az évek, és a kerék csak nem akart megépülni, pláne nem elindulni. Végül 2004-ben avatták fel - Medgyessy Péter akkori miniszterelnök jelenlétében indították el április 30-án éjfélkor - de nem úgy, ahogy az alapítvány akarta: a kerék előre nem mozdult, csak a saját tengelye körül. Időközben ugyanis megszületett az elhatározás, hogy a tér alá mélygarázst építenek, ezért a kerék helyét beljebb kellett tolni a fák felé; abban a vonalban már nem szabad sínt rakni. (Népszabadság)

Tavaly a szerkezeten már látszottak a romlás jelei, komoly károk keletkeztek a működtető elektronikában, vizet kapott a rendszer.

Az Időkeréktől minden bajával együtt megszabadulhatott volna a főváros. Herner elmondta, hogy az átadás óta több külföldi ajánlat is érkezett a szerkezet megvásárlására, de a vagyonkezelő ezzel nem foglalkozott, elmondásuk szerint a tárgyalások a felek eltérő álláspontja miatt szakadtak meg, pedig Peking állítólag szívesen megvette volna.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://tarsas2010.blog.hu/api/trackback/id/tr282629556

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mB · http://frankzappa.blog.hu/ 2014.05.01. 10:32:22

"Az ezredfordulóra szánták, aztán EU-csatlakozási emlékmű lett belőle. Épp elég pénzt öntöttek bele, hogy létrejöjjön, de ahhoz keveset, hogy ne úgy váljon az ország szimbólumává, ahogy senki sem szerette volna."

Index:

index.hu/belfold/2014/05/01/idokerek/