Sargfabrik - interjú a lakókkal, 2.rész

2010. március 20. 13:51 - mB

SargfUdvar.jpgCsaba összefoglalója kedvet ébresztett és muszáj volt lefordítanom pár mondatot amúgy idézetszerűen is, mert nagyon élményszerű, lelkesítő és informatív a dolog. Csabáé egy átfogóbb szöveg, ez pedig pár önkényesen kiemelt pillanatfelvétel, személyesebb hangütéssel. Talán egyszer kedvem lesz lefordítani az egészet (az alábbi a teljes szövegnek úgy 5-8 %-a).

Kedvencem a nyugdíjba készülő hölgy, aki (nálunk meglehetősen szokatlan módon) pont ettől (!) várja a közösségi élet, az ismeretségek felpörgését.


Az alapítás

Toni: A célunk nem egy kis családként, de közösségként létrehozni valamit. Nem lett volna kedvem összeköltözni mondjuk három családdal, az olyan burzsujos lett volna nekem. A cél egy sokkal színesebb, vidámabb koncepció volt.

Közösségi szolgáltatások

Robert: Eleinte utópikusnak tűnt az elképzelés hogy kiterjesztjük az épület hatását az épületen túlra, de végül mégis megvalósult: a környék gyerekei alkottak egy itteni park-fenntartó csoportot, részesei vagyunk a Bécsi Kerületi Fesztiválnak, a környéken lakók használják a szolgáltatásainkat, a fürdőnek sok külső látogatója van… szóval végül is van egy helyi kapcsolatrendszerünk.

Ute: A koncertek egy nagyon okos előfizetéses rendszerben szerveződnek. Szinte minden nap van valami program, de csütörtökönként valóban neves dzsessz-zenészek lépnek fel, akik viszont nem feltétlenül közismertek. Ezért az ilyen zenekarok munkáiból bemutató CD készül, amit a közösség tagjai előre megkapnak, és aki közülünk ötnél több jegyet vesz, az kedvezményt kap. Ez egy nagyon jól működő rendszer, az elmúlt fél évben vagy nyolc vagy kilenc koncertre vettem elővételben jegyet.

Fenntartás és pénzügyek

Christl: A Sargfabrikot nagyon a magaménak érzem, bár papíron végül is nem vagyok tulajdonos (egyfajta tagsági, vagy bérleti rendszer van – mB). De nagyon jó a magaménak gondolni, pedig eleinte nagyon szkeptikus volt mindenki, azt mondták hogy nem fog működni, hogy semmi se lesz belőle, még ha vagy száz évig tárgyalgatunk is róla. De mégis működik. A belépőösszeget a szüleim adták, pedig ők se igazán bíztak abban hogy sikeres lesz a projekt.

http://www.wienweb.at/pictures/pict35/big/wg35579.jpg

Miért élek a Sargfabrikban?

Hanne: Nekem az egyik fő ok amiért a Miss-be költöztem, hogy nem akarok egyedül maradni öregkoromra. Én vagyok itt a legidősebb, de amiatt hogy itt mindenki fiatalabb, így én sem érzem magam olyan öregnek.

Andrea & Harald: Mikor felszabadult egy lakás itt a Sargfabrikban, rögtön jelentkeztünk, mert az itteni élet gyerekes családoknak ideális: van játszótér, óvoda, a gyerekek fúvószenekara és persze sok más gyerek. Az a jó hogy a gyerekek itt egyedül is kint lehetnek – néha talán túl sokat is vannak kint, mikor megyünk valahova, alig lehet őket előkeríteni.

Lakásméretek

Hanne: Beletelt egy kis időbe míg megszoktam hogy 120 helyett csak 50 m2-en élek, de a korábbi lakásomban is valójában szinte csak egy szobát és a konyhát használtam. Nekem pont megfelel a lakás mérete, illetve az is, hogy ha majd nyugdíjba megyek és kevesebből kell kijönnöm, jó hogy nem kell annyit költenem a lakásra. Nagyon sajnáltam a könyveimet, de azoknak itt már nem jutott hely – nagy könyvtáram volt szociológiai szakkönyvekből, de túl kapzsi voltam ahhoz hogy beadjam az itteni közös könyvtárba. Eladtam őket.

0302 05 031 Sarg_metszet01.jpg

Magán és publikus terek, külső folyosók, átlátások:

Ute: Idővel kialakítottunk egy non-verbális kommunikációt, amivel közölhetjük a másikkal hogy szeretnénk-e beszélgetni vagy sem. Például ha háttal ülök az ablaknak, akkor nem szeretném ha zavarnának, ha viszont kifelé fordulva ülök, akkor szívesen veszem a közeledést.

Robert: Az inkább maguknak valók olyan lakásokat választottak, amik a folyosó végén vannak, így nagyon ritkaságszámba megy hogy bárki is felbukkanjon előttük. Nekünk belátás megszokása helyett az egész (tetőtéri, fent nagyon megnyitott) lakás megszokása tartott el egy jó ideig: fent feküdni szinte egy planetáriummal a fejünk felett - mintha egy luxushotelben laknánk. A csillagokkal a fejünk felett alszunk el, olyan, mintha a szabad ég alatt aludnánk, fantasztikus.

Kapcsolatok, közelségek

Christl: Mi a tervezési folyamat elején nagyon szkeptikusak voltunk, attól tartottunk hogy nagyon merev, feszélyezett lesz az egész. Eleinte nem is mentünk el a találkozókra. Aztán kiderült hogy mindenki más is attól tartott, hogy túlságosan közel leszünk egymáshoz, de ez a közelség végül egyáltalán nem bizonyult problémának.

Alexander: Nagy baráti köröm van, a munkahelyemen is nagyon sok emberrel vagyok kapcsolatban, így itt inkább visszavonultan élek. De ez is lehetséges, hiszen a lakóközösség van akkora méretű, hogy nem kell mindenkivel jóban lenni, vannak akiket nem is ismerek.

Robert: Rengeteg hasonszőrű emberrel egy házban élni – ennek a megszokásához tényleg kellett némi idő! A beköltözés utáni harmadik napon másfél óra kellett, hogy felérjek a bejárattól a tetőtéri lakásomig. Ma más egy kicsit gyorsabban megy - csak beszállok a liftbe és itt is vagyok.

Hanne: Nem töltök túl sok időt a többi lakóval, valószínűleg azért mert ritkán vagyok itthon, kevés a szabadidőm. Ha nyugdíjba megyek, ez biztosan megváltozik.

sargfabrik_ok_original.JPG

Szabályok

Ute: Nagyon jól tettük, hogy a főbb kérdéseket meghatározó általános szabályokat már a beköltözés előtt rögzítettük. Persze nem térhettünk ki mindenre, de az idő az alapvető szabályok helyességét igazolta. Elengedhetetlen, hogy a szabályok a lakók beköltözése előtt alakuljanak ki, később soha nem lehet olyan ereje.

Az építészetről általában

Rainer: Régóta tartó vita a lakók és az építészek között: minek köszönhető a projekt sikere? Az építészek persze az építészetet emelik ki, a lakók a saját felvetéseiket és életmódjukat. Az építészetnek elegendően egyszerűnek kell lennie, hogy befogadja ezt az életmódot.

sargfabrik 5 by tine_stone.

A lakások

Hanne: Az elejétől fogva nagyon jónak tartottam az ajtók hiányát: a régi lakásomban mindig nyitva álltak az ajtók, mert szeretem a nyitottságot. A szintkülönbség eleinte zavart, de már megszoktam és nagyon szépnek, jónak találom. Az én külön kérésemre a belső rámpa helyett lépcső készült, különben nem tudtam volna azt a teret semmire használni. A szintváltás most megosztja a teret lakó és konyha-dolgozó-háló részre és a fitnessre. Süllyesztett zuhanyzót is kértem, a kád helyett pedig egy tárolót, mert egy ennyire nyitott lakásban muszáj valahogy megoldani a porszívó, a söprűk tárolását.

Andrea: Előnye még a lakásnak, hogy az internetes lakáscserékben ez a lakás mindig nagyon népszerű. A szabadságunk eltöltéséhez gyakran az interneten keresünk erre az időre cserelakást, és mindig nagyon könnyen találunk érdeklődőt. Nagyon sok építész érdeklődik a lakásunk iránt.

Hanne: Nagyon pozitív volt hogy beleszólhattunk a saját lakásunk tervezésébe. Egy örökkévalóságig tervezgettük, ültünk fölötte az építészekkel. Nem tudok tervet olvasni és soha nem értettem amit mutogattak. De végig nagyon kedvesek és türelmesek voltak velem.

(A forrás ismét a 2G építészeti magazin 36., a BKK-3-mal foglalkozó száma.)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://tarsas2010.blog.hu/api/trackback/id/tr711854550

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása