Az Írás (The Page - Berlin)

2012. május 18. 17:41 - mB

http://www.mimoa.eu/images/1626_l.jpg

  • forrás: domus 808, 1998. október; szöveg: Maria Bottero (fordítás: mB)
  • terv: Zvi Hecker, Micha Ullman, Eyal Weizman, 1996
  • Berlin, Axel-Springer Strasse 50

A Talmud minden lapja a biblia különböző korokban keletkezett szövegeinek magyarázatait tartalmazza. A IV. századi Gemara a II. században íródott Mishnát kommentálja, ez utóbbi pedig magát a Bibliát. A középkori Rashi ezek mindegyikét magyarázza, de maga sem kerülheti el a további magyarázatokat – és mindez egy oldalon. Zvi Hecker lindestrasse-i emlékműve ebben a kontextusban olvasandó. Tanúságtétel egy eltűnt épület (az 1938-ban lerombolt zsinagóga) és egy eltűnt közösség mellett. Ebből következően újabb lendületet adhat a Berlini Holocaust-emlékmű vitájának is.

http://www.mimoa.eu/images/1628_l.jpg

Miféle jelkép állíthat méltó emléket a Holocaustnak? Miféle érzelem? Milyen tárgy képes kifejezni ezt a kimondhatatlan érzést? Roberto Benigni új filmjében (Az élet szép) ezt a kérdést a valóság mesébe való átfordításával válaszolta meg. Ebben a keretben jelenik meg a fia ártatlanságát féltőn óvó apa szerető gondoskodása, a gyermek mit sem sejtő, a valóság felfoghatatlan realitásával szembeni önfeledt játékossága.

http://archidose.org/wp/wp-content/uploads/2010/02/hecker1.jpg

Akár a Talmud szövegeiben, ebben az Írásban is az idő több rétege vetül egymásra.

A pusztulást (egyúttal az új életet) a romokon nőtt fák, bokrok jelenítik meg – ezek adják a szövegbeli központozást, szóközöket.

A jelent a Berlini Építésügyi Szabályzat által előírt menekülőút jelenti.

 

 

Az Írás, Zvi Hecker munkája emlékmű. Ékesszólóan jeleníti meg az írott szó jelentésrétegeit: az emberi történelem nemzedékről nemzedékre öröklődő ismeretét, az eltörölt, de az írásban továbbélő tudást. A Talmud különböző korokban írt Bibliai szövegek különböző korokban született magyarázataiból áll. Végeredményben az írott szöveg az, ami visszavezetheti olvasóját a nemlétezőhöz, jelentést adva a már letűnt, csak az emlékezet mélyrétegeiben élő valóságnak, így téve jelenvalóvá a hiányt. A Holocaust esetében azonban nem csak egy megszenvedett tragédiáról, hanem egy nép, egy kultúra eltörlésének a szándékáról is szó van. A megszűnés, az írott szöveg mint a múlt és jelen, látható és láthatatlan közti kapocs – ezekből áll össze az 1938-ban, a “Kristályéjszakán” leégett zsinagóga helyén az Írás. A lerombolt épület már nem visszaállítható, hiánya azonban nagyon gazdag jelentéstartalmú: a hiány itt a jelenlét fordítottja.


Nagyobb térképre váltás

Zvi Hecker nagyon kevés, de költői erejű eszközzel élt: az egykori zsinagóga fa padjainak helyére beton ülések sorát helyezte el. Az új padok sírkődarabokként, a véletlenszerű vegetáció szüneteivel tagolt sorokként a hiányról beszélő befejezetlen szöveg részei. Ez a szöveg egy égnek küldött imaként jelenhet meg a sírok (sorok) közt sétálók számára.

Az “Írás” gondolata 1997-ben újra felbukkan Zvi Hecker egy munkájában, a Holocaust-emlékmű pályázati tervében. Ott az írott lap megfordul, az emberiség jövőjének történetét hordozó könyv lapjaként – az előremutató, alkotó erők újrafelfedezésének reményében.

(A hely napközben, az irodaház munkaidejében közelíthető meg.)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://tarsas2010.blog.hu/api/trackback/id/tr844524700

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása